mandag 22. september 2008

Batman go home!

Jeg har fått en ny superhelt. Hun er 16 år og heter Andrea Sjøvoll.

Da jeg var lita var jeg en stor fan av Batman. Det er noe med folk som viser overnaturlige og ekstraordinære krefter i pressede situasjoner. I sommer kom det en ny Batman-film, og helten fra barndommen lever videre. Men Batman blir for min del danka ut av superhelten Andrea Sjøvoll.

16-åringen er leder i Bodø PRESS, og har vært engasjert i lokallaget så lenge noen kan huske. Forrige uke gikk Bodø PRESS ut sammen med Bodø SOS Rasisme og Bodø RU, mot Studentsammfunnet på Høgskolen og deres "Pimp's and hoe's nite". Organisasjonene mener at festen uskadeliggjør prostitusjon som fenomen, et fenomen som er uløselig knytta til narkotika, vold, organisert kriminalitet, menneskehandel og utnytting av barn.

Andrea sier til Avisa Nordland at hele festen er forkastelig, når den omtales som "The biggest and hippest party of the year" og at deltakere er studenter som utdanner seg til blant annet barnevernspedagoger, førskolelærer, sosionomer og sykepleiere. Les hele artikkelen her.

Dessverre er ikke de fleste bodøværinger like modne og reflekterte som Andrea Sjøvoll. Samfunnet i Bodø nekter å ta til seg kritikken. I tillegg har artikkelen på nett et langt kommentarfelt der diverse rask av studenter og trygdemisbrukere skriver inn og forsvarer festen - alle må da skjønne at dette er bare på gøy?

Nei, det er ikke på gøy. De millioner av barn som blir utnyttet på det groveste synes ikke det er gøy at deres skjebne blir tema-fest for studenter som senere skal forholde seg til disse problemstillingene. Takk og lov finnes det ungdommer som Andrea og resten av lokallaget som tør å gi disse barna en stemme.

Hadde jeg opplevd denne typen motstand som 16-åring hadde jeg antakelig lagt meg i fosterstilling og sagt unnskyld for at jeg er til. Andrea bare kjører på. Hun vet at hun har rett, selv om folk som er 10 og 20 år eldre enn henne prøver å bagatellisere utsagnene hennes. Det er nesten overnaturlig og iallefall ekstraordinært at 16-åringer er så tøffe. Derfor er Andrea min nye superhelt.

Førstkommende helg samles 70 superhelter på Jaer Skole på Nesodden. Der skal vi lære å være like kompromissløse over for barn, som det Andrea Sjøvoll og Bodø PRESS er. Vi skal lære å tørre å ta plass i det offentlige rom, og lære å redde verden lokalt. Kom på seminar og bli en superhelt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Dæven
Andrea er så sinnsykt bra! Det viktigste arbeidet PRESS gjør er på lokaltplan. Og heldigvis har vi de beste lokallagsmenneskene evah! Stå på!